Tuesday, March 1, 2011

Terimalah Apa Juga Yang Diberi Allah Maka Andalah Manusia Terkaya

Sebelum ini telah banyak dijelaskan bahawa beberapa makna dan faedah dari kerelaan hati seseorang dalam menerima setiap pemberian atau ketentuan Allah. Namun, kali ini saya akan membahasnya secara lebih panjang lebar untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik. Singkatnya, makna sikap ini adalah bahawa anda harus rela hati dan puas dengan setiap pemberian Allah, baik yang berupa tubuh badan, harta, anak, tempat tinggal ataupun bakat kemampuan. Dan makna inilah yang tersirat dari ayat al- Qur'an berikut,

“Oleh itu, terimalah apa yang Aku kurniakan kepadamu dan jadikanlah dirimu dari orang-orang yang bersyukur”
(QS. Al-A'raf: 144)

Sebagian besar ulama salafus soleh dan generasi awal umat ini adalah orang-orang yang secara kebendaan termasuk fakir miskin. Mereka tidak memiliki harta yang berlimpah, rumah yang megah, kenderaan yang bagus dan juga pengawal peribadi. Meski demikian, mereka ternyata mampu membuat kehidupan ini menjadi lebih bermakna serta membuat diri mereka dan masyarakatnya lebih bahagia. Yang demikian itu, adalah kerana mereka sentiasa memanfaatkan setiap pemberian Allah di jalan yang benar. Dan kerana itu pula, umur, waktu dan kemampuan atau keterampilan mereka menjadi penuh berkah.

Berbeza dari kelompok manusia yang diberkahi ini adalah mereka yang dianugerahi Allah dengan kekayaan yang melimpah, anak yang banyak dan nikmat yang berlimpah namun semua itu sebaliknya menyebabkan diri mereka sentiasa merasa penuh penderitaan, kecemasan dan kegelisahan. Adapun penyebabnya, tidak lain adalah kerana mereka telah menyimpang dari fitrah dan tuntunan hidup yang benar. Ini menjadi bukti nyata bahawa segala sesuatu (kekayaan, anak, pangkat, jabatan, kehormatan dan lain sebagainya) adalah bukan segala-galanya.

Lihatlah, betapa banyak sarjana atau doktor yang tidak dapat memberi sumbangan, pemikiran dan pengaruh yang cukup bagi masyarakatnya. Namun sebaliknya, tidak sedikit manusia yang dengan ilmu dan kemampuannya yang sangat terbatas sebaliknya mampu membuat sungai yang sentiasa mengalirkan manfaat, kebaikan, dan kemakmuran bagi sesama manusia.

Jika anda ingin bahagia, maka terimalah dengan rela hati bentuk perawakan tubuh yang diciptakan Allah untuk anda, apapun keadaan keluarga anda, bagaimanapun suara anda, seperti apapun kemampuan daya tangkap dan pemahaman anda, serta seberapapun pendapatan anda. Bahkan, kalau ingin meneladani para guru sufi yang zuhud, maka sesungguhnya mereka telah melakukan sesuatu yang lebih dari sekadar apa yang disebutkan itu. Mereka selalu berkata, "Sepatutnya anda sentiasa tetap senang hati menerima sesedikit apapun yang anda miliki dan rela dengan segala sesuatu yang tidak anda miliki."

Berikut ini adalah beberapa tokoh terkenal yang kehidupan duniawi mereka kurang bernasib baik.

1. Atha' ibn Rabah, orang yang paling alim pada zamannya adalah seorang bekas hamba berkulit hitam, berhidung pesek, lumpuh tangannya, dan berambut kerinting.

2. Ahnaf ibn Qais, orang Arab yang dikenal paling sabar dan penyantun ini sangat kurus tubuhnya, bongkok punggungnya, melengkung betisnya dan lemah tubuhnya.

3. al-A'masy, ahli hadits kenamaan di dunia ini adalah manusia yang sayu sorot matanya dan seorang bekas hamba yang fakir, compang-camping baju yang dikenakannya dan tidak menarik penampilan diri dan rumahnya.

Bahkan, semua nabi dan rasul Allah pernah menjadi penggembala kambing. Dan meskipun mereka termasuk manusia-manusia pilihan Allah dan sebaik-baik manusia, pekerjaan mereka pun tidak jauh berbeza dengan manusia pada umumnya. Nabi Daud adalah seorang tukang besi, Nabi Zakaria seorang tukang kayu dan Nabi Idris seorang tukang jahit. Kita tahu bahawa mereka adalah orang-orang pilihan.

Ini mengisyaratkan bahawa harga diri anda ditentukan oleh kemampuan, amal soleh, kemanfaatan dan akhlak anda. Kerana itu, janganlah anda bersedih dengan wajah yang kurang cantik, harta yang tidak banyak, anak yang sedikit dan rumah yang tidak mewah. Mudahnya, terimalah setiap pemberian Allah dengan penuh kerelaan hati.

“Kami membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia ini”
(QS. Az-Zukhruf: 32)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...